Ett hej

Hej på er,  

Nu var det dags igen, Emma ska återigen ta sig an bloggandet. Det senaste blogginlägget jag skrev var för ungefär tre år sedan och nu är det dags på nytt. Men den här gången är det lite annorlunda. Jag har nyligen hoppat av ett program på universitetet i huvudstaden och flyttat hem igen. Här hemma har jag insett efter en tid att jag har helt ramlat ur alla rutiner, är stressad och vill förändra vissa delar av hur jag lever mitt liv. Jag såg dokumentären Minimalsim: a documentary about the important things och blev inspirerad att försöka ta vissa delar ur den livsstilen och själv bli minimalist, men på mitt eget sätt. Anledningen till detta är att jag känner att jag har alldeles för mycket saker som jag inte använder och att mitt mobilberoende styr mig. Dessa två saker, kanske främst telefonen gör mig otroligt stressad och jag känner at jag måste kolla den hela tiden (även då jag gör något). Förut så läste jag alltid i sängen innan jag släckte lampan och blundade, men idag känner jag att jag måste scrolla igenom alla mina sociala medier tills mina ögon svider och trots att jag är trött så kan jag inte sova. Dessutom är min garderob överfull där jag knappt använder ens hälften av kläderna i den och jag har en bokhylla fylld med böcker som jag inte ens läst en sida i. 

 Trots att jag blir trött och stressad av min telefon fortsätter jag använda den. Trots att jag har en överfull garderob köper jag mer kläder. Trots att jag inte läst alla mina böcker så köper jag fler böcker. Frågan är ju egentligen vad jag vill göra med min tid, energi och mina pengar? Vad jag egentligen vill göra med min tid, energi och mina pengar är ju att umgås med nära och kära, hålla på med mina intressen, träna och att resa.

Med detta mål i sikte hoppas jag att jag kan nå en förändring, även om den inte blir lika radikal som det exemplifierades i dokumentären. Men en förändring ska det bli.

 

 

Allmänt | |
Upp