Minska mobilanvändingen!

Hej på er,
 
Är det bara jag som tycker det är svårt att ta en promenad utan att lyssna på musik eller en podd? På senare tid har jag fått mer och mer svårt att uppskatta en promenad och har känt ett behov av att lyssna på något i mina hörlurar. Likadant är det när jag väntar på något eller någon, t.ex. på bussen eller på en kompis som jag ska möta upp. Istället för att njuta av en stilla stund och bara låta ögonen vila på omgivningen så är det som att min hand tar upp mobilen automatiskt och börjar scrolla genom sociala medier. Mobilen är en så stor stressfaktor, som man tror man behöver kolla varje sekund. Ibland inbillar jag till och med att mobilen vibrerar i min ficka, trots att den inte gör det. Jag tror att jag blir lugn av att ha koll vad som händer, men istället blir det en stress. Tänk om jag missar något viktigt? Men i själva verket så har det ju inte hänt något intressant sedan sist jag kollade den, vilket var för kanske 15 minuter sedan.
 
Vad jag har gjort för att minska mitt mobilanvändande är att rensa min telefon på appar som jag inte använder och att stänga av mobildatan på bland annat Instagram och Facebook, så att jag bara kan kolla dem när jag har Wi-Fi. Detta hjälper en del när jag är ute, t.ex. skulle jag bli hämtad av min familj vid affären igår och istället för att hålla på med mobilen så läste jag ett kapitel ur min bok. Jag måste ju klara mitt mål att läsa alla mina böcker i min bokhylla! Dessutom har jag skalat ner min första sida när jag låser upp min telefon, så att jag inte ska lockas att kolla Instagram eller Facebook, sedan har jag gjort att det inte kommer upp notiser eller "appsymbolbrickor" alltså den röda siffran som visar hur många händelser du har på en app. De där siffrorna kan jag tycka är otroligt stressande och jag känner ju att jag måste titta i appen då, vilket är ju vad Apple vill att jag ska göra - använda deras mobil. Jag tror inte heller att det är en slump att symbolen för det första är röd och för det andra att den räknar antalet händelser. Rött är ju förknippat med något som är brådskande eller akut, och ja siffrorna visar att ju fler händelser man missat ju större press känner man att kolla vad som hänt.
 
 
Minimalism | |
Upp